Monday 16 July 2012

Tampal tulisan ini didinding: Pulihkan semangat yang hilang!


"Menangislah semahu yang ada kalau itu adalah cara berkesan untuk dilepaskan segala yang tersirat walau tanpa ada yang sudi untuk disapukan setiap yang mengalir walau berbaldi turunnya air mata kita..." -BSA


Pejam mata,

Beri ruang untuk diri sendiri. Disatu sudut, tutup lampu.

Bersendirilah, agar soalan yang ditujukan khas untuk diri sendiri ini dipulihkan dengan sendirinya setelah akhir ini teman-teman tepi tidak mampu untuk jadi penasihat pemulih jiwa paling berkesan. Mengertilah, tak semua wujud mereka ini pernah lalui jalan perit yang pernah kita lalu.

Terkadang kita jemu dengan ungkapan semudah; SABAR. Semudah; TENANG tanpa mereka sendiri lalui jalan liku paling hebat yang pernah kita hadap.

Tak apa, jangan salahkan mereka.

Mereka ini diumpama seperti peri-peri kecil yang mencuba untuk jadi penghibur kita. Jadi alat musik untuk menghiburkan hati lara kita. Walau tidak pernah cukup dan tenangnya, hati kita. Perlahanlah. Jalan tetap ada. Tak apa.

Sahabat saya,

Menangislah semahu yang ada kalau itu adalah cara berkesan untuk dilepaskan segala yang tersirat walau tanpa ada yang sudi untuk disapukan setiap yang mengalir walau berbaldi turunnya air mata kita. Tapi bersyukurlah, air mata itu masih ada untuk jadi peneman untuk dilepaskan jalan yang berliku rabaknya.

Bayangkan pada mereka yang telah kering air mata tidak mampu untuk menangis melepas setiap yang terpendam ini hingga tak kenal mana satu cerita sedih atau cerita gembira. Yang mereka tahu hanya ketawa dan menangis tiap ketika. Dan ya, lalui sebagai seorang yang tidak siuman. kau masih beruntung kerna kau tidak jadi seperti itu. Masih terlalu awal untuk kau hukum hati tidak sengaja untuk jadi seperti itu.

Kawan saya,

Berselawatlah untuk kita selalu ingat pada si pemberi ini. Tuhan yang menjadikan kita. Si pencipta mengapa dan si pengolah skrip paling hebat, sujud pada dia. Dengan ihsan paling kasihan, melutut untuk kata; Tuhanku, akulah insan paling hina yang terlalu banyak khilaf untuk pijak dan berada duniamu. Permudahkan setiap jalan yang kau beri. Aku mohon ampun.

Sahabat saya,

Dengan beribu titik air mata yang jatuh atas sejadah dengan setiap keluh yang kau kisahkan pada dia, dengan berjuta selawat yang setia, dia juga tahu arti kasihan dengan dugaan yang dia beri. Cuma satu: jangan pernah berhenti untuk bercinta dengan dia, si pencipta kita.

Cinta pada manusia yang separuh mati kita beri pada lelaki/perempuan tidak pernah ada arti dan makna sebelum kita kita beri pada si pencipta. Ini jujur. Seharusnya kita tolak persennya untuk kita beri pada manusia. Dan yang paling tepat adalah apabila kita beri pada Tuhan dan selebihkan untuk diri sendiri. Cinta paling dalam untuk si pencipta.

Teman saya,

Jangan diambil kisah dengan ranap jiwa kita kalau kita sedang berusaha bangun untuk pulihkan jiwa dan semangat yang hilang. Harus untuk belajar jadi kebal untuk kita tahan peluru-peluru yang tertembak semata untuk bunuh dan lemahkan jiwa kita. Dan seperti yang saya kata; BELAJAR UNTUK KEBAL adalah bermula dengan diri sendiri.

Sahabat yang paling saya sayang,

Kita kehulur kehilir bercerita dan menarik semua kawan-kawan tepi untuk faham setiap jalan kita itu tidak pernah salah. Malah itu adalah satu cara untuk kita ringankan setiap yang terbeban dengan kejadian yang datang tidak sengaja.

Tapi, dalam sibuk kita bercerita dan cuba untuk cari seorang doktor dalam mengubati hati kita, kita terkadang lupa bahwa orang dan doktor paling hampir dengan kita adalah diri sendiri. Penasihat paling dekat adalah kita.

Jujur, orang tidak pernah akan faham melainkan kita berdiri atas nama sendiri. Orang tak rasa betapa kejam rasa kita melainkan diri kita sendiri. Dengan ini, cuba kita tanya si doktor dan si penasihat diri sendiri; adakah aku mahu terus berada dilingkaran ini atau pilih untuk terbang bebas kecapi dunia hanya bersayapkan diri sendiri?

Sahabat saya yang dikasihi,

Untuk pulihkan jiwa dan ubat hati untuk jadi kering tidak semudah lap air yang tertumpah atas meja. Tidak semudah kita telan panadol untuk pening kepala sementara kita. Semua ambil waktu dalam munasabah diri kita.

Pedulikan mereka yang langsung kita pernah menghargai diri kita. Pedulikan mereka yang tidak pernah kisah hati dan jiwa kita ini sakit atau sihat kah ia. Jalan ini coraknya bermula dengan kita. Hadir mereka hanya gula dalam menambah manis kopi kita.

Mungkin pada mulanya terlebih letak gula, dan apabila kita jalan setiap hari kita tanpa manis pertama kita rasa; kenapa jalan kita tawar dan hilang sesuatu yang tak pasti.

Sahabat saya,

Kata itu adalah manisan yang membunuh. Katakan YA mulai sekarang untuk kita hantar resume pada diri sendiri untuk jadi doktor dan penasihat berpangkat paling tinggi. InsyaAllah, mulai hari ini apabila kau telah mula bertugas, cari aktiviti untuk kau pelan-pelan warna disetiap sudut yang tertinggal. InsyaAllah kau lupa yang jiwa dan semangat kau hilang.

Tenang. Pelan-pelan. Semangat itu akan datang dengan sendirinya kalau kita telah mula kenal diri kita, mahu kita dan perlu kita. Sekali lagi, pelan-pelan ambil masa.

2:53 petang.
31 Januari 2012.

No comments:

Post a Comment