Monday 16 July 2012

Pilihan antara aku dan dia.


"Skrip jalan Tuhan memang tak pernah duga, diputusnya hari ini dijumpakan besok kepada orang yang Tuhan kata; itu kau punya. Berkawan 3 bulan, bersama sampai mati. Kuasa Tuhan, dia yang beri. Bukan bermakna kita bercinta 6 atau 7 tahun itu milik kita..-BSA

Berkorban itu sakit. Tapi kalau itu adalah hadiah untuk kau rasa bahagia, aku sanggup untuk dicampakkan dimedan pengorbanan.



Senyum kau, bahagia aku. Cuma aku tak faham, kenapa aku menjadi pilihan antara yang terpilih. Lebih sakit, aku kalah.

Tiada niat untuk aku jadi pesaing. Untuk siapa-siapa. Tapi kenapa aku, kondisi yang aku masih belum boleh berdiri. Setelah hampir bertahun aku bersandar dan menumpang bahu kau setiap kali musibah itu menyinggah hingga setiapnya kau tetap tenang, walau lautan ombak itu datangnya bukan kecil anak.

Tapi kini, aku tersendiri. Kalah dalam kondisi terpilih. Saat kau kata;

"maaf , perasaan aku lebih kuat pada dia"

Buat aku rasa angin taufan itu memang sungguh kejam dan menggila. Umpama aku belum siap, tiba-tiba datang angin menolak dengan laju dan tiba-tiba.

Aku tak pernah salahkan kau atau dia. Orang yang baru kau kenal jika ingin dibandingkan dengan aku. Tapi apa lagi boleh aku kata, dipaksa bagaimana pun kau, kalau hati tetap pada dia, disuruh lupa untuk bersama aku itu kerja sia-sia.

Kalau Tuhan kata ini bahagian aku, aku terima. Skrip jalan Tuhan memang tak pernah duga, diputusnya hari ini dijumpakan besok kepada orang yang Tuhan kata; itu kau punya. Berkawan 3 bulan, bersama sampai mati. Kuasa Tuhan, dia yang beri. Bukan bermakna kita bercinta 6 atau 7 tahun itu milik kita.

Dicuba sedaya upaya mana pun kalau bukan kita yang punya, tak kemana. Cari cinta memang payah. Lagi-lagi usia kita ini sepatutnya sudah boleh diri rumah tangga. Tapi putus pula tertimpa tangga.

Tuhan itu adil , berjuta kali aku ingatkan pada hati-- Sabar. Tuhan sedang sibuk siapkan dia. Nanti kalau tiba masa, angin rasa itu datang, jangan takut mencuba.

Kalau sudah ditanamkan dalam hati; aku takut bercinta, bagaimana kita ingin tahu lelaki atau perempuan mana yang selayaknya untuk kita?

Hati ini terkadang degil, manusia mana tidak ada ego. Tapi sakit berperang dengan emosi sendiri hari-hari. Jangan bohong kata pada orang bahwa; aku bahagia hidup sorang-sorang , sedang malam-malam sepi sering tertanya; hey , aku sendiri. Ada yang mahu diajak menari ?

Sudah. Dikisahkan aku tentang cinta yang terpilih. Bahagian aku, sudah diambil. Tidak semestinya aku berundur bermakna aku kalah. Lelaki dan perempuan itu rama-rama. Terbang kemana pun kalau satu hari nanti Tuhan kata kau punya, kemana lagi dia hendak singgah kalau bukan dihati sang selayaknya!

Tentang aku, menjadi pilihan antara yang terpilih itu sakit. Tapi aku percaya setiapnya yang terjadi itu bukan direka tanpa sebab. Cerita dibelakang itu tentu ada sambungan.

Semoga rama-rama yang datang nanti singgah tak terbang-terbang lagi. Kerna aku juga penat bermain emosi. Minta supaya aku disiapkan suami/isteri yang paling sempurna setelah aku berkali-kali terjatuh dalam tangga cinta.

NOTA: cerita tentang seseorang yang terpaksa berkorban untuk kekasihnya menjalinkan hubungan dengan orang lain walau mereka telah bercinta bertahun-tahun. Tapi apa boleh buat, cinta itu tak boleh dipaksa. Kalau kekasihnya harus memilih orang baru, dia terpaksa senyum seikhlasnya walau tersisip palsu.

2:07 pagi,
14 Oktober 2011.

No comments:

Post a Comment