Monday 16 July 2012

Pembunuh jiwa


"Kalau manusia ini boleh bunuh jiwa untuk tidak mahu terus disakiti digantung tidak bertali ini, aku diantara orang yang tersenarai awal untuk jadi pembunuh jiwa.."- BSA

Tolong, aku rayu.

Beri waktu sebentar walau hanya seminit, selam dan fahami setiap jalan kita. Atau kau tidak mahu lagi untuk mengerti keadaan ini, atau kau memang sengaja biar ini ?

Tolong, mengertilah.

Aku sosok seorang perempuan, kau berdiri sebagai sosok seorang lelaki. Tak sama. Jujur, TAK SAMA kalau mahu dimulakan setiap itu dari aku. Dan aku, mengertilah. Aku sudah cukup jadi seorang yang paling lembik untuk dimulakan setiap langkah kita. Apa kau lagi tidak mengerti kehendak atau mahu aku ?

Aku lelah.

Tolong untuk dijawabkan soalan hanya dengan satu ungkapan selain SAYANG dan Rindu? Adakah hadir kau pada aku hanya untuk digantikan ruang sepi seorang lelaki dan kemudian kau pergi bersama siapa pun kau mahu dan mengantung aku tak bertali sampai mati ?

Wahai kau, aku sakit.

Terkadang aku begitu benci berdiri atas nama sendiri yang saban waktu bangun pagi dengan rasa yang tak pernah pasti. Begitu rasa diri ditekan oleh orang-orang tepi tentang kerja, tentang keluarga, tentang kita tanpa seorang pun cuba untuk faham dan mengerti setiap jerit jiwa aku minta mahu dibawa perhatian.

Memang bodoh bila aku izinkan ini semua terjadi disaat aku sudah berazam untuk tidak mahu terus menyakiti diri sendiri selepas aku disiksa cinta seorang lelaki dulu. Dan sejak pertama kali aku bertemu kau selepas 2 tahun aku bebas dalam kecapi hidup, aku begitu senang hingga perasaan aku dibuai rasa indah untuk dilupakan setiap derita aku yang hilang. Dan bagaimana kau waktu pertama kali itu, ini aku terus terang; AKU BEGITU DIBUAI.

Tentang kita, terlalu banyak memori untuk diingati. Terlalu tebal tiket wayang untuk kita imbas kembali. Setiap apa yang jalan, setiap apa yang terjadi, melalui bersama walau tanpa ada ikatan cinta yang sampai hari ini aku tunggu. Ibarat orang yang paling bodoh untuk menanti keadaan siang ke malam hanya dengan memandang langit, dan menanti siang dari malam dengan mendongak keawan tanpa lakukan apa-apa. Sebab apa? Sebab aku tunggu ungkapan itu dari kau.

Bila aku tanya bahwa apa status hubungan kita, kau kata beri waktu dan kau tak mahu terikat dengan apa-apa komitmen. Tolong. Tolong lah jangan jadi laki-laki pengecut hanya kerana takutkan tanggangjawab yang sepatutnya kau galas memandangkan kita ini seharusnya telah pun melewati satu level berbanding yang lain.

Aku tidak pernah membahas soal rumah tangga. Aku cuma mahu kepastian tentang kedudukan aku dihati kau siapa? Tolong. Tolong lafaz sesuatu sama ada kau suka atau benci. Kerna hati ini telah dicuba aku untuk pergi dalam gelanggang kasih ini. Tapi sayang, hati aku berpihak. Berpihak pula pada orang yang takut dengan komitmen, berpihak kepada orang yang langsung bermain dengan bayang-bayang tak pasti.

Hey, tolong! Kau ingat aku ini apa ? Siksa untuk terus bersama dalam sepi seorang lelaki, tinggal setelah rasa diri kau tak perlu, kemudian datang melutut lagi untuk diisi waktu kosong? Gitu?

Kalau manusia ini boleh bunuh jiwa untuk tidak mahu terus disakiti digantung tidak bertali ini, aku diantara orang yang tersenarai awal untuk jadi pembunuh jiwa. Supaya aku lalui hidup tanpa ada rasa perlu seseorang. Tanpa kasih dan perhatian seorang lelaki. Biar. Biar.

Kau, tolong aku.

Lakukan sesuatu untuk kita agar kau tidak terus menyakiti kerna dalam banyak-banyak kelemahan yang ada ditubuh aku, adalah aku begitu susah untuk pergi kalau kau sendiri tak pernah mahu untuk lafaz tak suka. Siapa pun. Tolong aku agar kau lafaz; BERAMBUS, AKU DAH TAK PERLU KAU. Tolong lafaz itu untuk kau bunuh jiwa aku untuk tidak lagi mengharap apa-apa pada lelaki seperti kau.

Tolong, aku merayu. Dan aku janji, aku TAK AKAN sesekali cari kau selepas kau tembak jiwa aku mati dengan cara yang paling halus iaitu: Ungkapan.

Tolong.

NOTA: kisah tentang seorang wanita yang berkasih dengan laki-laki tanpa ada hubungan yang pasti.

9:45 pagi,
29 Januari 2012.

No comments:

Post a Comment