Monday 16 July 2012

Perasaan terpendam

Dalam berjuta lelaki, aku tak tahu kenapa dia. Kalau ditanya tentang sosok kedudukan, dia bukan orang kenamaan.


Aku suka dia. Dan ya, satu dalam berjuta-juta. Tiap pagi perkara yang paling aku dulukan, adalah lihat iphone. Dan ya, tiap pagi aku selalu kecewa kerana jarang dapat ucapan selamat paginya.

Bertahan, aku lantakkan untuk tidak mempeduli tentang kata umum; Perigi cari timba. Tapi kalau hati aku sudah suka, bilang saja apa. Aku tetap suka.

Pertemuan 2 minggu lepas masih segar. Satu perkara. Yang buat aku tewas adalah alunan suara dan layanannya. Begitu buat aku seolah dilindungi oleh seorang pahlawan paling gagah. Didunia.

Kami baik, hubungan kami rapat. Dan setiap kali aku keluar mendampingi dia, degupan jantung aku tidak pernah berhenti untuk jadi degupan paling kencang. Pernah satu ketika, aku terjatuh depan maybank hanya kerana senyuman membunuh dia.

Terkadang aku terfikir, apa punya dia. Hanya pegang tiket lulus diploma yang masih mencari tapak untuk hidup. Tapi aku pelik, aura apa dia?

Puas aku tolak rasa ini. Puas aku kata JANGAN sms untuk langkah dulu. Kerna aku diantara orang yang paling kenal siapa aku, seorang yang mudah layu. Sumpah aku lemah. Pernah aku cuba untuk tinggalkan iphone dirumah agar aku tak boleh berhubung dengan dia. Tapi dipejabat aku tewas. Aku berhubung dengan dia melalui google talk.

Hampir lima bulan aku perang dengan perasaan sendiri. Sudah puas aku kata; Jangan Sofia. Bukan. Bukan kerana apa. Aku bimbang disepaknya perasaan aku jauh-jauh. Atau, dikecewakan dengan patah kata; aku tak suka kau.

Aku dapat rasa betapa itu kejam. Kerna rasa ini berpihak dari seorang perempuan kepada lelaki.

Semalam kami ke pelita belakang KLCC. Dan ya, aku rasa aku perlu cakap pada lelaki itu tentang rasa aku. Tapi, errr.. Bagaimana?

Aku tiba lewat 10 minit. Lelaki itu duduk sambil minum air teh ais seperti selalu. Dan didialogkan dengan ini;

"Sofia, I nak cakap something.."

"Cakap apa?"

"Next week, I nikah. Pilihan mak I. Dia dah tetap tarikh dan I ikut semua plan dia. Mak kata, dia penat tunggu calon dari I..."

*terdiam*

NOTA: Kadang-kadang kita perlu cakap tentang rasa walau perempuan atau lelakinya kita. Jantina tidak membezakan tentang siapa harus mulakan dulu. Dan ya, Sofia sisip rasa sesal. Kalau sofia cakap lebih awal tentang rasa dia kepada lelaki itu, mungkin punya harapan untuk mereka bersama.

11:09 malam,
30/12/2011.

No comments:

Post a Comment