Monday 16 July 2012

5 Point kalau


KALAU: DIPULAU OLEH ORANG-ORANG TEPI

Rasa berkecamuk?

kan? sebab apa? sebab kita berhadapan dengan manusia. Tolong beritahu aku, berapa persen manusia yang yang bangun dari tidur tak aibkan orang? Tutup malu orang hanya kerana kita ada sifat sayang? Susah. Dengan binatang pun kadang-kadang manusia sepak tanpa ada kasih dan sayang hingga terlupa yang cipta binatang itu Tuhan yang sama.

Tak sampai lima persen yang bangun tidur jadi orang jadi positif untuk tutup aib orang.

Terkadang kita merasa terkorban hanya kerana kita ada silap kecil yang tak pernah ada maaf. Seolah kita dilahir cukup sempurna untuk tidak lakukan salah apa. Medan dunia, ini biasa.

Buat mereka yang tertikam hanya kerana silap kecil hingga kita dipulau oleh kelompok besar, jerit dalam hati: AKU PEDULI APA? Tenangkan hati: kalau manusia itu bangun tidurnya hanya dengan sikap negatif untuk prejudis kepada kita, kita tidak ada kuasa untuk TUTUP MULUT mereka.

Kita cuma ada Tuhan untuk kita tumpahkan air mata kita. Percayalah, yang menitik atas sejadah dengan luahan hati paling bersih, Tuhan kasihan. Dia ada rasa simpati paling dalam untuk kurangkan setiap yang diberi olehnya. JUJUR.

KALAU: DIBURUKKAN OLEH ORANG YANG PERNAH KITA SAYANG

Positifkan semua. Bilang dalam hati; Tak Mengapa. Janji Bukan Dari Kita. Bisik dalam hati yang sering emosi tiap saat untuk kata; dia adalah orang yang pernah aku beri kasih. Paling dalam. Jangan pernah marah hanya kerana perhubungan itu tidak lagi bersama.

Sungguhpun kita diburukkan oleh dia, jangan sesekali salahkan dia. Kerna dia manusia. Fahami ini satu: dia telah memperlihatkan KALAH dia. Walau saban waktu orang pandang sinis pada kita hanya kerana cerita buruk dari dia tentang aib kita. Sekali lagi, kalah dia!

Percayalah, dalam hati kita setiap yang ikhlas itu Tuhan lihat. Redha kan semua. Andai jodoh itu tak panjang, jangan salahkan cinta. Cinta tak pernah salah. Cuma Tuhan beri kita landasan keretapi yang panjang hingga kita belum temui destinasi kita. Banyak kali keretapi mati tepi jalan hanya kerana enjin rosak, tapi kalau kita baiki boleh jalan balik kan?

Serupa dengan hati kita, sakit kita bukan boleh sembuh sehari macam enjin keretapi tadi. Tapi kalau pemahaman itu ada, tidak sukar. Sebab itu aku banyak kali kata, cinta itu bukan sekadar ungkap I LOVE dan rasa DEBAR PERTAMA. Cinta itu pengertian. Sejauh mata kita memahaminya. Dan percaya, destinasi terakhir kita akan menemukan CINTA selepas kita melalui perhentian pemahaman hidup. Tanam dalam hati ini.

KALAU: DIRENDAHKAN KEBOLEHAN

Ingat, siapa pun kalau sudah dinamakan manusia, dia juga melalui proses belajar. Siapa pun. Tolong jangan ada sifat rendah diri hanya kerana yang ada depan kita ini orang hebat, orang besar, orang yang berpangkat.

Usia tidak menjadikan manusia itu serba tahu. Simpan kata-kata ini. Percayalah. Hormat hanya pada mereka yang kenal erti kata HORMAT. Mengalah pada mereka yang tidak hormat. percayalah, kita dah menang. Kerna apa? kerna kita ambil langkah paling sopan untuk positifkan keadaan.

Mengalah bukan bermakna kita tewas, tapi harus pertahankan diri untuk tetap kata: Yang Salah Itu Salah, Yang Tak Salah Itu Tak Salah.

kalian, hanya kita yang mengerti setiap apa yang kita lalui. Bukan mereka. Bukan orang-orang yang berpangkat ini. Dulu mereka pun belajar macam kita. Cuma yang bezanya mereka dah lalu apa yang kita lalui. Seperti hari ini.

KALAU: TIDAK ADA KEYAKINAN DIRI

Tak apa. Pakai pakaian paling segak pun sudah cukup untuk kita rasa yakin untuk berhadapan dengan siapa pun. Kalau rasa kurang, sembur minyak wangi untuk kita kata pada mereka: mukadimah ini awal, saya beri haruman minyak wangi.

Cuba. Sekurang-kurangnya kita berani. Cuba lihat mereka diluar saya yang tidak berpeluang macam kita, seperti hari ini?

KALAU: SEMANGAT KITA MAKIN PUDAR

cuba tanya diri kita, dalam hidup kita kejar apa? cuba selak halaman cita-cita kita bahwa kita mahu jadi apa?

Untuk kearah sana harus punyai apa? Selain pendirian yang kuat kita harus sisip semangat. Bagaimana kita sendiri kalau tidak ada semangat boleh mencapai kearah itu?

Doa pada Tuhan, mintak pada dia. Jangan pernah tinggal untuk sisip doa bahwa permudahkan setiap yang dia bentangkan untuk kita. Perjalanan hidup ini memang telah ditentukan, tapi dia faham. Dia mengerti juga kasihan kerna dia adalah maha mengasihani.

Lalu, untuk semangat yang pudar, hanya ada satu senjata yang paling kuat untuk kita gagah, iaitu DOA. DOA. DOA.

JANGAN LUPA!


2:18 pagi,
19 Mac 2012.

No comments:

Post a Comment