Monday 16 July 2012

Cinta segera


"Aku ingin kau tahu, nilai sunyi aku itu bukan segalanya untuk hidup. Dan aku bernafas bukan kerana itu. Aku hidup kerana pemahaman diri aku sendiri dan aku tak perlukan CINTA SEGERA hanya kerana disudut hati aku tak ada siapa-siapa.. "

Diam.

Biar aku cakap. Tentang cinta yang kononnya kau ungkap. Tapi mengertilah, itu lucu. Tak sedikit pun aku tertarik, apa lagi mengangkat lafaz cinta kau itu.

Remeh, itu terlalu enteng. Semudahnya satu perkataan kau ingin aku untuk bersama? Sejauh mana pengertian kau itu? dimana titik mula mahu kau lafaz itu?

Jujur, kau belum berjaya. Bukan saja tak berjaya menarik jiwa aku terbang, tapi memperlihatkan kau itu siapa sebenarnya; seseorang yang mudah melafaz cinta. Menurut kau, ungkap rasa cinta itu mudah? hanya kerana punya sedikit rasa?

Aku bukan murah. Dan bukan kerana itu meletakkan aku ini mahal. Tapi tolong, semua orang boleh ungkap tapi tak boleh memahami dengan sedalamnya. Maksudnya, jalannya, rasanya.

Aku bukan barang untuk kau cop 'I love you' hanya kerana status di FB aku bertukar single. Apalagi sekarang aku sendiri. Dan semalam kau cakap ditelifon; awak tak sunyi ke? - buat aku ingin meludah. Tapi sia-sia. Kau bukan ada depan mata.

Aku bukan manusia lemah hanya kerana aku tidak ada siapa-siapa. Sebaliknya aku ini seorang yang gagah berbanding kau yang hanya bangun tidur lalu memikirkan tentang 'kesunyian'. Aku bukan kau, dan jangan samakan aku dengan orang-orang lain yang hanya tahu menangis hanya kerana cinta.

Sini, aku kasi tahu. Tuhan tidak menjadikan cinta itu sebagai bateri tahan nyawa. Kalau aku tidak punyai dan nikmati cinta itu hari ini, tidak berarti aku mati. Malah, aku boleh kata tahniah untuk diri sendiri. Kerna kau pilih jalan segera sebaliknya aku pilih untuk: nanti dulu.

Aku tak tahu kenapa akhir ini aku ditemukan orang seperti kau? Orang yang saban waktu tanya soalan remeh; kau tak sunyi ke takda kekasih? - kau fikir aku apa? Anak kecil yang tersesat di mall? Atau anak kecil yang ditinggalkan oleh orang tuanya?

Sudahlah.

Aku ingin kau tahu, nilai sunyi aku itu bukan segalanya untuk hidup. Dan aku bernafas bukan kerana itu. Aku hidup kerana pemahaman diri aku sendiri dan aku tak perlukan CINTA SEGERA hanya kerana disudut hati aku tak ada siapa-siapa.

Tolong lah. Aku bukan dia, bukan mereka, atau siapa saja yang hanya tahu terbang dirasa pertama tanpa memahami sudut dan nilai itu sendiri.

Aku dipijak kerana itu. Aku lalui rasa pertama buat aku kata begini. Diambil aku hanya kerana rasa pertama, dicampak aku hanya kerana hilang rasa? Mana 'I love you?' Mana'cinta sampai mati?' Mana 'aku perlu kamu?' Mana? Hanya kerana rasa kita mengusai segala lalu ungkapan itu dilafaz?

Kau, dia, mereka sama. Tidak ada cuba untuk menyelami rasa aku. Cuma ingin mengambil hati aku untuk bersama tanpa memahami dimana mahu aku, suka aku, pillih aku.

Cinta itu bukan sekadar ungkap tapi memahami. Bukan sekadar kau ungkap dengan sedikit rasa 'berdebar' kau kata itu cinta. Bukan.

Tolong jangan talifon aku lima kali sehari semata mahu tanya aku ini sudah makan atau belum. Kerna aku benci untuk orang yang terlalu prihatin atas perasaan cinta. Aku paling benci dengan orang yang meletakkan rasa cinta itu paling tinggi tanpa memahami. Kerna bagi aku itu sama saja. Mudah lafaz dan mudah pergi.

Hidup ini adalah landasan pendirian. Dan aku berpegang pada itu. Tak salah kalau kau mencinta. Tapi menjadi salah apabila kau sendiri tak mengerti dan memahami cinta itu yang sebenarnya.

Bukan ungkapan ukurannya, tapi sejauh mana kita cuba untuk fahami nya.

1:17 pagi,
13 March 20112.

No comments:

Post a Comment