Monday 16 July 2012

Korban nyata


[Baca dan masukkan diri kalian kedalam tulisan saya ini. Korban Nyata dimana manusia buta kerana cinta. Dan bagi siapa yang ditinggal cinta sekarang, bersyukurlah kerna lebih ramai diluar sana yang PATAH lebih sengsara berbanding kalian, hari ini.]

"Silap aku sayang orang lebih dari diri sendiri. Beri cukup makan sedang aku kadang-kadang tak pernah nak kisah makan aku cukup atau tak. Jadi orang nombor dua walau dengan diri sendiri. Sudi untuk beri kasih aku pada perempuan lain. Pernah tak kau nampak? Pernah tak? "

Aku lelah.

Kadang-kadang aku seperti orang bodoh yang hanya tahu tunggu malam ke siang dan mengharapkan kau balik, pulang ke aku.

Tapi, sikit pun kau tak peduli jalan yang aku hadap. Walau terpaksa aku jalan dalam gelap, bangun tidur dengan perang emosi, kau tak pernah ambil kisah.

Habis berpuluh pil sehari aku telan semata aku mahu lupakan kau. Habis berbotol ubat batuk aku minum semata untuk aku tidur dalam satu tempoh yang lama agar aku tidak bangun dan memikirkan kau.

Hingga aku dibuang kerja kerna tidak komited pada tugas, hingga sekarang aku terpaksa menumpang ihsan kawan yang pernah aku buang, kau tahu? Tahu? Aku patah.

Dan bila teman baik aku sms kau beritahu kondisi aku yang hampir saparuh mati, kau tambah kusut aku. Aku harap kau datang jenguk aku yang tak terdaya ini, tapi malah kau maki aku dan kata aku ini Perempuan bodoh.

Memang. Kau pun nampak kan bodoh aku? Sebab apa? Sebab bodoh aku kerana kau. Tapi kau tak nampak? Sebab, manusia kan. Mana mahu ditempat yang salah. Kau cuma tahu tuding jari, maki aku, dan pukul. Itu saja yang kau tahu.

Hampir semua kawan aku simpati. Datang dan temankan aku saat aku barai tanpa sedikit pun mereka kisah waktu aku dengan kau, aku paling cukup tak suka lepak dengan kawan-kawan. Sebab setiap kali lepak, kawan-kawan aku suruh aku tinggalkan kau. Tapi waktu itu aku degil. Sampai terbalik meja makanan tu aku buat bila mereka kata macam itu. Tapi bila mereka datang saat aku macam ini, aku sedar. Mereka ini anugerah Tuhan paling mahal.

Silap aku sayang orang lebih dari diri sendiri. Beri cukup makan sedang aku kadang-kadang tak pernah nak kisah makan aku cukup atau tak. Jadi orang nombor dua walau dengan diri sendiri. Sudi untuk beri kasih aku pada perempuan lain. Pernah tak kau nampak? Pernah tak?

Dulu, waktu pertama kali kau mahu aku, habis semua kata kau susun semata mahu kata bahwa aku hanya satu dari berjuta orang, dan aku wanita terpilih tinggal dilaut hati kau.

Perempuan kan, sekeras bagaimana pun umpama kalau tuang air dalam kerak nasi waktu pagi, tak sampai petang dah lembik. Terus cuci periuk semata kau lapar nasi. Umpama hati aku yang kau ambil kononnya kau perlu aku, seperti mana tiap hari kau, cari nasi.

Hipokritnya bila duduk diam mengenang kembali waktu pertama hingga ke hari ini. Bezanya seorang kau dulu dari sekarang. Bukan aku ingin ungkit tentang bagaimananya permulaan kau dulu, tapi kalau ingin bezakan kau hari ini, jujur seperti aku kenal orang baru.

Aku tidak pernah kisah untuk apa-apa. Apalagi tenaga, masa, malah duit sekali pun aku selalu merasakan itu semua remeh. Sebab apa? Sebab kau dalam hati aku, dan kita berkongsi. Banding dengan sekarang, bila kau ada nama, jangankan kata talifon, sms aku pun kau ambil masa untuk jawab sampai 3 hari.

Bodoh kan aku bila dah terlalu sayang sampai aku tak nampak betapa aku adalah korban nyata tidak sengaja. Dan apabila kau jumpa ramai orang baru yang lebih cantik dari aku, kau tinggal tanpa mempeduli dan kisah tentang aku pun, walaupun secebis?

Lagi bodoh, aku boleh kata TAK APA. Aku tak kisah. Walau aku tahu aku terpaksa berkongsi kasih dengan orang lain. Semua sebab aku terlalu sayang. Kerna itu aku tak nampak, mana bodohnya aku.

Hingga satu saat bila aku terima panggilan talifon dari kekasih kau itu dan dia kata aku ini ambil kekasih orang, cukup untuk aku kata; akhir sini. Walau aku terpaksa korban diri untuk lihat kau dengan orang lain. Janji kau bahagia. Bagi aku, untuk relationship, aku sudah cuba. Tapi kau tetap mahu dengan dia.

Cuma satu aku mohon dari kau. Kau jaga dia seperti mana aku sayang kau, walau kau tak pernah nampak. Sebab aku tak mahu perempuan itu buat kau, sepertimana kau ludah kasih aku. Hari ini.

Terima kasih pernah berkasih dengan aku. Walau itu dulu.

9:34 malam,
23 Februari 2012

No comments:

Post a Comment