Monday 16 July 2012

Rama-rama itu diciptakan untuk terbang


RT @kutipanfilm "cinta itu seperti kupu-kupu. kalau dikejar semakin lari. tapi kalau dicuekin dia pasti akan datang sendiri"-butterfly

Dia disitu tersungkur memegang talifon bimbitnya sambil mengharapkan-- bunyi. 

Bisik hati kecilnya; Hey kau dimana, kenapa tak khabarkan berita? 

Sungguh benci baginya menjadi diri sendiri walau berkali-kali dia memesan pada hati; kau tak penat kah bermain emosi? 

Bukan maksudnya untuk dia jadi seorang yang cemburu. Kerna baginya kasih sayang yang terlahir dari hati adalah tulus tiada niat untuk mengekangi. 

Entah kenapa wujudnya perasaan ini tak pernah terdetik pun dia terfikir untuk jadi begini-- pencemburu. 

Terkadang dibenaknya rasa-- indahnya menjadi teman tanpa wujud perasaan cinta. Kerna dengan rasa itulah mendidik hatinya tidak menjadi-- manja. Lalu apa pun tingkah dari lelakinya semua tidak kena. 

Apalagi hari demi hari tanpa dia sedari tingkahnya sudah mengawal sehingga ditelanjangi seluruh password laman maya lelakinya seolah lelakinya tiada privacy. 

Tapi walau apa pun tingkah darinya, lelakinya tetap kata; tak mengapa. Terkalahkan dengan rasa sayang dan cinta menebal. 

Ditanya lagi oleh dia; hey ini perempuan mana? Maka berkelahi lagi mereka dengan emosi yang tak sudah-- cemburu buta. 

Lelakinya nampak tenang walau sikit-sikit hatinya berbisik; aku bosan kalau terus begini. Bukan semuanya hidup ini hanya untuk perempuannya. 

Emosi berdua tak pernah ada 'sudah' kerna perempuannya seolah menyimpan rama-rama didalam botol walau ciptaan Tuhan itu dicipta untuk terbang. 

Dia tidak pernah menyadari sikapnya itu kerna dunianya diberikan kepada lelakinya dan mengharapkan benda sama. Itu salah! 

Dan hingga disatu saat lelaki itu merasa; maaf aku sudah kalah. Dan aku hilang rasa. Buatlah apa, lelakinya sudah tidak merasa. 

Apakah kau terus mau bermain buai - siang malam tidak henti berbuai? Dan terus menyimpan rama-rama didalam botol tanpa mempercayai bahwa-- terbang kemana pun, kau akan kembali pada aku? 

Atau kau terus bermain emosi hingga pihak lelaki merasakan rasa itu sudah tidak ada baru kau fikir-- Sesal ? 


3:14 pagi, 
26 Ogos 2011.

NOTA: Entri ini bukan menghukum satu pihak. lelaki dan perempuan sama. jangan terlalu diikat. kerna cinta ini bermain rasa. cuma bezanya lelaki lebih cepat melihat yang lain manakala perempuan lebih memilih untuk sabar walau serabak mana hatinya berkecai--tapi satu tahap 'ranap' juga kerana merasa tersiksa dan melepas rasa itu. cinta ini bukan untuk diikat tapi dipelihara. baja dengan benih dan siram ia selalu. kerna cinta bukan untuk kita miliki selamanya-- kita hanya mampu merasa.

No comments:

Post a Comment