Friday 23 March 2012

Erti sebuah pengorbanan

Adalah dimana kita lakukan sesuatu tanpa kita letakkan apa pun status dia.

Adalah bila kita lakukan kebaikan hanya kerana tanggungjawab kita sebagai khalifah untuk siapa pun di muka bumi ini atas nama manusia.

Adalah niat paling ikhlas bila kita gembirakan hati orang lain hanya kerana kita mahu bukan saja dia bahagia, tapi tempiasnya lebih dalam kita rasa.

Adalah sesuatu yang kita laburkan hanya kita letakkan keikhlasan tanpa kita minta balasan atas apa yang kita pernah berikan.

Izinkan saya untuk ceritakan satu babak ini. Tapi saya mohon anda menerima secara terbuka tanpa prejudis terhadap fahaman politik kerna soalan yang anda tanya, saya dapat rasa paling dalam pada 9 Januari 2012 lalu di Mahkamah Jalan Duta.

Saat hakim mengumumkan bahwa Anwar Ibrahim bebas dari pertuduhan, dan sahabat seperjuangan mengkhabarkan bahwa Anwar Ibrahim Bebas serta merta, saya tidak tahu kenapa air mata saya didepan mahkamah jatuh tak berhenti walau saya cuba untuk berselindung disebalik kain putih yang saya bawa, sambil saya lihat teman-teman tepi juga turut zahirkan sebak yang sama.

Terlalu ramai yang sebak dengan mengumuman itu sambil semua hadirin tadah doa syurkur dengan pembebasan Anwar dan kemudian saya tanya diri saya; kenapa saya mudah untuk tumpahkan air mata di Mahkamah Jalan Duta pagi itu?

adalah kerana selama 12 tahun saya mengikuti perjalanan politik Anwar sejak saya tingkatan 1, tidak terlintas untuk saya minta semua yang saya lakukan dalam setiap waktu berdoa agar keadilan itu ditegakkan dibayar, tidak sesen pun saya minta tambang teksi/bas/tol/minyak kereta/masa saya dibayar untuk kempen dalam perjuangan itu. Dan dengan ini saya temui jawapan kenapa 9 januari itu air mata itu terlalu murah.

Saya tidak pernah merasakan sedalam itu. Maka, erti persahabatan adalah bila kita ikhlas dengan setiap yang kita korbankan semata untuk lihat orang bahagia, percayalah bahwa kita akan terima nikmat hidup paling mahal. Tuhan akan tumpahkan salji dingin untuk kita lalui cuaca panas berkeringat dimana kita berhadapan dengan ragam manusia yang kita sendiri boleh kira berapa orang yang ikhlas.

Untuk anda, fahami. Hidup ini terlalu laju masanya. Tapi saya minta satu, jangan terburu untuk setiap yang lalu. Berkorban itu perlu, tapi kita lihat dulu ianya pada siapa?

Kalau itu adalah langkah terakhir untuk kita boleh selamatkan keadaan, Tuhan telah siapkan jalan paling cantik untuk ke syurga bagi mereka yang selalu berkorban, semata untuk melihat orang lain bahagia.


--BSA
3:50 petang,
23 Mac 2012.

No comments:

Post a Comment