Monday 26 March 2012

Buat apa kita sedih untuk mereka ketawa?

Untuk Anggun yang akan jalani hidup kelak, akan aku tiup kata ini selalu.

Hidup tak selalu cantik, sahabat tidak semua setia, manakala orang yang kita sayang juga tak selamanya menyayangi kita, melainkan keluarga kita. Jujur.

Aku akan selalu kata untuk Anggun ini, pembesaran dia untuk dunia yang kejam sekarang akan lebih kejam kerna jalan kita menuju akhir zaman.

Simpan air mata, jatuhkan pada yang cipta kita. Kongsikan hanya dengan keluarga kita. Kerna baik buruk kita, orang yang yang simpan cerita kita, keluarga kita . Bukan orang lain yang kata dia ada, tapi satu hari dia jadi musuh kita walau kita pernah kongsi susah senang bersama.

Berapa orang yang prihatin atas nama manusia, berapa kerat orang yang sudi hulur tangan saat kita terjatuh, berapa keping hati yang sudi untuk berkongsi cerita sedih kita, berapa?

Saat kita bukan siapa-siapa, saat kita ini tidak ada apa-apa, saat diri kita tidak ada dahan bagi penyangkut tangan orang yang ingin sesuatu diri kita, siapa yang ikhlas?

Kerna itu, bila Anggun lahir dari rahim Jelita nanti aku selalu ingin bersama dia. Selalu ingin ada dalam sedih dan gembira dia. Kerna aku tahu, dikhianati itu bakalan ada. Dimusuhi itu menanti, siapa pun kita, kaya miskin pun kita, semua lalui jalan yang sama.

Dalam hidup, kita harus pegang ini. Tak semua hati orang kita boleh puaskan, tak semua hati orang larat kita jaga. Tapi tak apa, untuk relationship dengan siapa pun, yang paling penting adalah jaga setiap yang terjalin itu walau tak sempurna jalannya, sekurang-kurangnya kita cuba untuk jadi orang yang paling dilihat baik walau tak mampunya kita untuk jadi sempurna seperti yang mereka mahu.

Jangan jadi orang yang mudah untuk putuskan silaturahim hanya kerna perkara kecil, jangan mudah tersinggung jika dalam ramai-ramai kawan kita ada yang tak suka dengan kita. Cuma percaya satu; kita juga manusia. Manusia itu memang tak sempurna. Tapi untuk cari orang yang tidak memandang manusia tidak sempurna terlalu sedikit dan kita boleh kira.

Lihat sekarang disetiap status FB kita, berapa ramai yang menyindir antara satu sama lain? Walau yang ditulis itu kekasih sendiri, teman baik sendiri. Semua orang cari kesempurnaan. Tak, kita tak mampu untuk itu. Kita dilahirkan punyai cela. Semua manusia ada.

Cuba lihat ditwitter berapa ramai yang tweet kritik itu dan ini. Sudahlah distatus fb ramai yang menyindir, diruang twitter pula kita memperlihat diri kita sempurna tuding jari untuk sedapkan hati kita, puaskan hati kita, tumpahkan emosi kita, Untuk apa?

Hidup ini berat. Tapi akan sedikit ringan kalau hidup ini kita berkongsi. Kerna itu aku selalu mahu ada untuk Anggun disetiap kata yang mahu dikongsi dia, jadikan bahu aku destinasi untuk ditumpahkan air mata dia, jadikan mata aku ini tempat dia renung untuk sampaikan emosi dia, supaya tidak memberat sepertimana tertanggungnya setiap manusia itu jika perkongsian itu tidak ada.

Anggun, papa ada. Tumpahkan apa saja, papa janji akan bersama. Selamanya.

12:26 malam,
27 Mac 2012.

No comments:

Post a Comment