Monday 26 November 2012

Surat Untuk Aulia

Diluar hujan.

Secangkir kopi digaul dengan brown sugar yang harum. Aku hidupkan mesin taip yang selalu setia menemani.

Aulia,

Sudah hampir 7 bulan aku bermonoloq rindu. Tentang rasa dari pertama kali aku melihatmu. Diruang kecil perkarangan rumah dimedan, indonesia.

Aulia,

Aku dan kamu kini bersama. Mengharungi ranjau ombak dalam perahu kecil yang digayung aku. Hari ini, kita merasa sangat jaguh antara sesama.

Aulia,

Pernah sekali aku berbisik didalam hati tentang mahu aku padamu. Dikeramaian orang, dimana mereka yang hanya melihat muka diam aku tanpa tahu isi dan bicara kecil antara aku dan Tuhan.

TADAH TANGAN;

"Tuhan, syurga dunia adalah apabila kau menyerahkan dia menjadi isteriku.."

Harap yang tak pernah untuk aku berhenti: tidak.

Aulia,

Pertemuan pertama kita diperkarangan kecil. Kita tak ubah seperti orang yang berwajibkan menyapa kemudian pergi. Sore itu, kita ketemu pada waktu yang telah ditulis Tuhan: menyapa. Selepas khabar dan kegiatan mu dikhabarkan pada aku, kamu diam lagi. Terus melulu ke kamar dan membisu.

Aulia,

Ibumu cantik persis bunga yang sering mekar. Dikesempatan aku ingin kamu, kujadikan kesempatan itu menjadi jambatan penghubung diantara aku dan dirimu. Alhamdulilah, ibumu seorang pencerita yang tegar. Dalam komunikasi, kami nyambung dengan erat.

Aulia,

Masih ingat lagi 5 tahun lalu? Di majlis rasmi perkahwinan, kita bertemu. Iya, dari situ. Pelan-pelan Tuhan suburkan rasa aku untuk terus mendekat. Lalu, angin itu pergi tetapi tidak hilang hingga kini.

Aulia,

Oktober tahun lalu disejadah aku bersujud. Mohon untuk aku mendampingimu sebagai seorang yang istimewa untuk berjuang dalam hidup bersamamu. Tiap malam, tiap detik, aku tak pernah jemu untuk mohon agar kita menyatu.

Aulia,

Kiriman aku di wall facebookmu diendahkan sebagai kiriman dari orang yang hanya punya impian. Atau, mungkin saja darah yang mengalir antara kita itu darah yang hampir sebagai terlalu dekat. Dan ya, aku adalah orang yang punya impian. Impian untuk hidup berjuang bersama-mu.

Aulia,

Puas aku cari bagaimana caranya untuk aku dan dirimu mendekat bukan sebagai teman biasa. Ku kirim email setiap waktu untuk aku khabarkan rasa aku. Lalu, email pun berlalu. Mahal sungguh dirimu untuk membalas email yang isinya punya cinta.

Dari orang yang hanya punya impian, kukirimkan sms buatmu untuk aku sampaikan ini bukan rasa biasa. Seperti biasa, smsku tidak punya harga. Semahal dirimu menerima cinta dalam hidupmu.

SUARA DALAM HATI;

"Tuhan, orang yang paling sukar menerima cinta dalam hidupnya, orang itu adalah orang yang paling setia pada mahu-nya.. Iya kan Tuhan?"

Kukirim monolog dalam hati. Bicara kecil dalam hati Tuhan maha mendengar.

Oktober tujuh datang dengan paling istimewa. Dengan harap Tuhan sampaikan aura, kali ini dengan suara. Kuucapkan padamu selamat ulang tahun waktu itu dikedai makan. Aneh ya, aku punya keberanian untuk lakukan itu: menalifon-mu dengan sejuta satu dentuman dihatiku. Aku seolah berjihad untuk bertempur dengan rasa gementar untuk berhubung denganmu melalui suara. Aku jadi seorang yang pemberani untukmu!

Alhamdulillah, selepas wall di facebook, email, dan sms aku hanya untuk dibaca tanpa serius dalam membalas, Tuhan buka pintu hatimu selepas itu. Dalam hidup aku sendiri, aku tak pernah tahu apa itu arti putus asa selain aku tanamkan keyakinan untuk apa pun tindak aku.

TADAH TANGAN;

"Tuhan, izinkan sedikit rasa aku pada aulia agar turut dirasa dia. Biarpun sedikit, aku yakin menjalar dan merebak.."

Dari talifon akhirnya kita bersua muka di skype. Ya Tuhan, aku seolah berbicara dengan bidadari yang baru Turun dari syurga. Kau adalah wanita paling cantik secantik lautan disamudra. Dihatimu, aku temui matahari. Dihatimu, aku temui bintang. Dan dihatimu, aku temui mendung hujan. Sempurna.

Bila guruh hujan pada hati setiap manusia itu berhenti, maka terbit pelangi yang cantiknya itu dirasai nikmat pada setiap orang yang diuji. Dengan kuasa skype, rasa antara aku dan kamu merebak hingga kita terperangkap dengan rasa yang jauh dalam menemui pintu keluar.

Aulia,

Dengan setiap rasa ikhlas aku buatmu, dengan setiap doa pada sujud ilahi, kamu di bandara LCCT Malaysia untuk suburkan rasa kita. Waktu itu aku seolah bermimpi pada pagi selepas subuh. Kamu berdiri bukan di skype. Tapi berdiri didepan aku dengan baju cantik berwarna jingga. Kemudian, kita kedunia yang kita idamkan seperti sekarang;

"Rasa antara aku dan kamu"

Menyemai cinta pada dirimu bukan seperti rasa biasa. Betapa aku bangga mendampingimu sebagai wanita paling cantik didunia, dan hingga hari ini kita masih berjuang untuk tempat kita kesana:

'masjid dimana imam-mu aku, dan kamu disisiku sebagai seorang isteri buatku'


8:49 malam,
26 November 2012.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment